Polski / Polski  English / Angielski  Русский / Rosyjski
E-mail:
Hasło:
» Załóż konto
» Zaloguj podpisem elektronicznym
Opublikowano: 2012-03-19 07:27:04

Sanok Pokaż na mapie - Muzeum Budownictwa Ludowego

Lekcje muzealne.

            W związku z tym, że muzea odgrywają dużą rolę w procesie dydaktycznym skansen w Sanoku propaguje ciekawe przedsięwzięcie. Organizuje tzw. "lekcje muzealne" zakładając ,że najbarwniejszy nawet opis nie zastąpi wizualnego kontaktu z pamiątkami przeszłości. Jedną z form oprowadzania po ekspozycji jest lekcja muzealna, czyli zajęcia prowadzone przez pracowników muzeum. Zajęcia te prowadzone są w obiektach , w plenerze oraz obejmują warsztaty.

 


Ze względu na bieżące zajęcia pracowników Muzeum, zgłoszenia lekcji muzealnych wymagane jest uzgodnienie telefoniczne lub osobiście każdorazowo co najmniej 4 dni wcześniej przed planowanym przybyciem.

Grupa uczestnicząca w lekcji muzealnej nie powinna liczyć więcej niż 25 osób, czas trwania wykładu w zależności od tematu wynosi 45 min to jest 1 godz. lekcyjna.

Cena lekcji muzealnej 2 zł od osoby za 1 godz. lekcyjną.  Koordynatorem lekcji muzealnych jest mgr Marcin Krowiak.

 
Tematy Lekcji Muzealnych.


Na styku kultur

Symbolika cerkiewnej i rzymskokatolickiej architektury sakralnej. Sztuka a liturgia. Wyposażenie cerkwi i świątyni rzymskokatolickiej. Piękno w ikonie zaklęte
Ikona - podstawy teologii. Geneza, forma, styl - w oparciu o kolekcję ikon w MBL Sanok.
Typy obiektów sakralnych
Architektura świątyni chrześcijańskiej na przykładzie budownictwa cerkiewnego i obrządku rzymskokatolickiego.
Rok obrzędowy
Niezwykły czas Bożego Narodzenia - o zwyczajach zimowych.
Tradycyjne kolędowanie (szopki, gwiazdy i Herody).
Niezwykły czas Zmartwychwstania - zwyczaje wiosenne.
Duchy zjawy i upiory - świat nadzmysłowy w życiu mieszkańca dawnej wsi.
Niezwykły czas zaślubin - regionalne obrzędy weselne.
"Na świętego Andrzeja wszystkim pannom nadzieja".
Wokół pieca i stołu
Wokół stołu - o regionalnym pożywieniu i jego przygotowaniu.
"Od ziarnka do chleba" - sprzęty związane z obróbką ziarna od siewu do wypieku chleba.
"Jak to z lnem było" - sprzęty związane z obróbką włókna.
Od "chyży" do plebanii
Jak powstawał dom.
Zabytki architektury drewnianej na Podkarpaciu.
Jak to kiedyś bywało
Rzemiosła drzewne - przedmioty i narzędzia związane z wyrobem przedmiotów codziennego użytku - wyrób łyżek, wrzecion, niecek i solniczek.
Tkactwo - urządzenia i warsztaty tkackie.
"Nie święci garnki lepią" - urządzenie i wyposażenie warsztatu garncarskiego.
Rozwój urządzenia wnętrza mieszkalnego, zdobnictwo z okazji świąt.
Rzeźba ludowa, strój, haft-motywy zdobnicze.
Odzież i strój jako wyraz identyfikacji regionalnej.
Wykorzystanie surowców naturalnych w ludowych przemysłach i rzemiosłach na Podkarpaciu.
Jak wykorzystywano energię naturalną wiatru i wody na wsi.
Życie codzienne dawnej wsi
Życie codzienne dawnej wsi. Zajęcia domowe, sprzęty codziennego użytku.
Rok gospodarczy na wsi - cykliczność prac w polu i w zagrodzie.
Narzędzia rolnicze w dawnych wiekach.
Gospodarowanie na roli w tradycyjnej gospodarce wiejskiej.
Idea skansenowska dawniej a dzisiaj
Ratowanie dawnego budownictwa drewnianego jako przejaw potrzeby zachowania dziedzictwa kulturo-wego i tożsamości narodowej.
Skanseny w Polsce i na świecie jako miejsca identyfikacji narodowej.
Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku, jego rola w ochronie zabytków, animowaniu ruchu tury-stycznego i działalność dydaktyczno-oświatowa.
W naszym muzeum
Zabawy terenowe - szukanie obiektów muzealnych zaznaczonych na mapie.
Trochę muzeum
Sanocki skansen jako muzeum wzorcowe. Historia, zasady doboru obiektów, podstawowe założenia i ich realizacja na tle muzealnictwa europejskiego.
Historia z ziemi
Zanim przyszli Słowianie - okolice Sanoka w pradziejach.
Sanok i okolice w średniowieczu.
 


W OBIEKTACH
W miasteczku galicyjskim - życie codzienne, rok obrzędowy, mozaika kulturowa i etniczna.
U fryzjera - "Tak czesała się nasza babcia" - historia fryzjerstwa, projektowanie fryzur.
W piekarni - "Nasz chleb powszedni" - jak powstaje chleb, rodzaje mąki i pieczywa.
U krawca - "Tak krawiec kraje, jak mu materii staje" - moda przez stulecia, jak się dzisiaj ubrać.
W aptece - "Zdrowie z łąki" - poznawanie i rozpoznawanie ziół, historia aptekarstwa.
U szewca - "Od kopyta do bucika" - historia buta, do niedawna w pracowni szewskiej.
Dom nauczyciela - "Obyś cudze dzieci uczył" - poważne i mniej poważne prowadzenie lekcji.
U zegarmistrza - "Od słońca do zegara, czyli co tyka w historii" - spotkanie z zegarmistrzem.
W kręgu kultury żydowskiej - "Przy szabasowych świecach" - święta i symbolika żydowska.
U stolarza - "Piłą i strugiem" - historia stolarstwa, poznawanie przyrządów stolarskich.
Sklep kolonialny - "Sklepy cynamonowe" - rola sklepu w miasteczku, historia handlu, miary i wagi.
U fotografa - "Od magnezji do cyfrówki" - historia fotografii, podstawy fotografii i próby zdjęć.
Na poczcie - "Listonosz idzie" - historia poczty, nauka kaligrafii, pisanie i wysyłanie listów.
W gminie - "Wójt na urzędzie" - rola urzędu i symboli narodowych w życiu codziennym.

W PLENERZE

"W sadzie dziadka, w ogródku babci" - ścieżka edukacyjna, drzewa w krajobrazie miejskim.
"W co bawili się dawniej nasi rówieśnicy" - gry i zabawy I połowy XX wieku.
"Skarby w miasteczku" - poszukiwanie ukrytych na terenie miasteczka ukrytych przedmiotów.
"Gramy w kręgle" - mieszczańskie rozrywki, rozgrywki w skansenowskiej kręgielni.
 

WARSZTATY
"Biżuteria naszych dziadków" - broszki z modeliny, naszyjniki z koralików, kolczyki z filcu.
"Tak powstaje miasteczko" - na belkach lub deskach dzieci malują gliną miasteczko.
"Sceny z życia miasteczka" - zajęcia teatralne prowadzone na rynku miasteczka.
"Kolorowy zawrót głowy" - kwiaty z bibuły i wycinanki z papieru.
"Na szkle malowane" - techniki malowania i ozdabiania szkła.
"Woskiem malowane" - malowanie obrazów techniką batiku.
"Patchwork" - zszywanie miasteczka z kawałków materiału.
 

OFERTA DLA DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH

Zajęcia w formie warsztatów połączonych ze zwiedzaniem składające się z trzech części; komentarz słowny dotyczący miasteczka, zwiedzanie ekspozycji "przez dotyk" poszczególnych eksponatów lub ich kopii, zajęcia warsztatowe.

Tematyka lekcji muzealnych uwzględniać będzie niepełnosprawność dzieci.
 


Opracował:Grzegorz Dereń
przewodnik beskidzki
tel. 510068379


Brak komentarzy
Produkcja i Hosting ZETO-RZESZÓW