Polski / Polski  English / Angielski  Русский / Rosyjski
» Zaloguj podpisem elektronicznym

Szlak Rowerowy - Góry Baligrodu

Baligród - Bystre - Roztoki Dolne - Mchawa - Baligród

Trasa przebiega częściowo przez ostępy leśne, drogą stokową utwardzoną z płatami asfaltu, liczne podjazdy, odcinki zjazdowe kręte, miejscami dość strome. Część trasy przebiega drogą gruntową trawiastą. Trasa widokowa, przyrodnicza.

Długość trasy: 15,6 km
Czas jazdy: 1:20
Trasa: asfalt, drogi bite,drogi polne.
Stopień trudności: łatwa
Dojazd: Do Baligrodu samochodem lub  autobusem.
Najbliższa stacja PKP: Zagórz

0,00km 0:0h Początek trasy w Baligrodzie. Ruszamy w kierunku Cisnej. Po lewej stronie ruiny cerkwi, z bardzo dobrze zachowanymi malowidłami wewnątrz. Jedziemy dalej, mijamy wąskie gardło pomiędzy Kiczerą a Kropiwnym. Po lewej tablica informacyjna o Cieśniańsko - Wetlińskim Parku Krajobrazowym.
2,00km 0:10h Skręcamy w prawo na most. Po kilkunastu metrach po prawej obelisk z tablicą poświęconą Aleksandrowi Fredrze i cytat z jego powieści "Trzy po trzy". Po lewej stronie na płn. zboczu Dzidowej 713 m n.p.m. pięknie położony Ośrodek Wczasowy "Zelmer" z krytym basenem, kortem, wyciągiem narciarskim. Nieco dalej po prawej stronie równie pięknie położony Ośrodek Wypoczynkowy "Wisan".
3,50km 0:15h Rozwidlenie dróg. Skręcamy w prawo na drogę utwardzoną tzw. stokówką. Wspinamy się stromym podjazdem w kierunku płn. - zach. ok. 1 km na szczyt 733 m n.p.m. Po drodze możemy podziwiać piękne krajobrazy. Przełamując wzniesienie jedziemy dalej krętą, stromą drogą pokonując liczne serpentyny, podziwiając pocięte potokami wzgórze, opadając w stronę malowniczo położonej miejscowości Roztoki Dolne, gdzie życie biegnie jak gdyby w zwolnionym tempie.
7,70km 0:45h Panorama wsi Rostoki Dolne, po lewej przy drodze punkt oazowy prowadzony przez księży.
Roztoki Dolne - wieś rolnicza lokowana na prawie włoskim w dobrach balów z Hoczwi pod nazwą Roztoka (rozwidlenie dróg), przed 1552 r. ludność wysiedlono w 1946 r. do ZSRR, a w 1947 r. na "ziemie odzyskane". We wsi cerkiew drewniana pod wezwaniem św. Michała Archanioła z 1830 1. od 1947 r. używana jako kościół, w środku ikona Matki Bożej z Dzieciątkiem z XVII w.
Jadąc dalej mijamy wspomnianą cerkiew. Dojeżdżając do krzyżówki skręcamy w prawo do miejscowości Mchawa.
12,2km 0:55h W miejscowości Mchawa rozwidlenie dróg. Skręcamy w prawo na drogę asfaltową i pokonujemy wzniesienie ok. 100 m, a następnie na krzyżówce w lewo w stronę nowego kościoła, skąd roztacza się widok w kierunku płn. - zach., na szczyty na Gabry Wierch 742 m n.p.m.. oraz na płn. - wsch. na pasmo tzw. Gór Baligrodzkich i teraz drogą pod kościołem, wzdłuż pozostałości dawnego parku dworskiego, zjeżdżamy do sklepu obok szkoły podstawowej.
12,8km 1:00h Na tym odcinku istnieje możliwość modyfikacji trasy.
My jednak przy sklepie skręcamy w prawo, w dół w kierunku płd. - zach. do potoku. Przejeżdżamy przez potok i drogą polną pokonujemy wzniesienie w kierunku południowo - wschodnim w stronę Baligrodu. Na odcinku 500 m możemy podziwiać widoki na dolinę Hoczewki.
14,5km 1:15h Skręcamy w lewo, jadąc wzdłuż cmentarza wojennego do drogi relacji Lesko - Baligród. Jeszcze raz skręcamy w lewo wjeżdżając na drogę główną. Kierujemy się do miejsca startu, ale jeszcze spójrzmy w lewo gdzie stoi zabytkowy kościół z 1877 roku.Skręcamy w lewo, jadąc wzdłuż cmentarza wojennego do drogi relacji Lesko - Baligród. Jeszcze raz skręcamy w lewo wjeżdżając na drogę główną. Kierujemy się do miejsca startu, ale jeszcze spójrzmy w lewo gdzie stoi zabytkowy kościół z 1877 roku.
15,6km 1:20h Kończymy wycieczkę pod czołgiem na plantach w Baligrodzie.

Modyfikacje trasy:
Mchawa - Baligród. Na odcinku 12,8 km mamy możliwość zmiany trasy na łatwiejszą. Przy sklepie nie jedziemy w prawo, a skręcamy w lewo i zjeżdżamy w dół obok szkoły podstawowej. Po ok. 200 m dojedziemy do drogi głównej i skręcamy w lewo. Teraz asfaltem jedziemy prosto do Baligrodu i łączymy się z trasą koło cmentarza wojennego.

Sklepy i bary:
Baligród (0,00km; 15,6km)
Rostoki Dolne (9,7 km)
Mchawa (12,8 km)
Schroniska na trasie:
Sezonowe schronisko PTSM w Baligrodzie.

Źródło : http://www.epodkarpacie.com/index.php?page=guide&main_guide_id=31&usection_id=56