Polski / Polski  English / Angielski  Русский / Rosyjski
» Zaloguj podpisem elektronicznym

Szlak Rowerowy - Podnóże Wysokiego Działu

Jabłonki - Kołonice - podnóże Wysokiego Działu - Jabłonki

Trasa przebiega drogą asfaltową, stokową utwardzoną, obfituje w strome podjazdy, ostre zjazdy z elementami "serpentyn". Z trasy rozciągają się piękne widoki, przebiega przez dziewiczy, można powiedzieć nienaruszony w znacznym stopniu przez cywilizację teren. Częściowo prowadzi przez teren ostoi zwierząt typu wilki, niedźwiedź. Trasa dla miłośników przyrody, ludzi pasjonujących się robieniem zdjęć i filmów przyrodniczych. jest to trasa cicha i spokojna, tutaj można poczuć dzieło stworzenia.

Długość trasy: 11,5km
Czas jazdy: 0:55
Asfalt:  2.3km (20%)
Drogi bite: 9.2km  (80%)
Stopień trudności: łatwa
Dojazd: Do Jabłonek samochodem lub  autobusem.
Najbliższa stacja PKP: Zagórz.

0,00km 0:0h Wyruszamy z parkingu przy pomniku gen. K. Świerczewskiego w Jabłonkach, generała, który się kulą nie kłaniał, który obrósł legendą tą dobrą i ostatnio  tą złą, lecz do końca nie wyjaśnioną i nie ocenioną. Jedziemy drogą asfaltową w kierunku płn - wsch.
Jabłonki wieś na prawie włoskim, istniała w 1498 roku była pierwszą osadą założoną przez Balów w górach. Wieś w rękach Balów do XVIII w. Tutaj 27. 03. 1947 r. zginął generał K. Świerczewski.
Po prawej stronie schronisko PTSM w budynku byłej szkoły, nieco dalej - osada leśna Kołonice. Skręcamy w lewo z drogi głównej na drogę utwardzoną, obok Kościółka. Po kilometrze jazdy po prrawej stronie mijamy ujęcie wody pitnej dla miejscowości Baligród i Jabłonki.
1,70km 0:5h Rozwidlenie dróg, w prawo przez Żenowate do Rabego, my skręcamy w lewo w kierunku południowym. Po prawej stronie wytyczone miejsce biwakowe, ławeczki. Dalej drogą wzdłuż potoku wśród większych okazów jodeł i smreków pniemy się lekkim wzniesieniem do nie istniejącej wsi Kołonice, której ślady są widoczne po prawej stronie drogi, a są to pozostałości fundamentów po dworze, sady zdziczałe, zasypane studnie na odcinku 2,4 km - 3,8 km.
3,80km 0:15h Kołonice. wieś lokowana na prawie włoskim przed 1552 r., po 1944 r. uległa całkowitemu zniszczeniu i wysiedleniu. Nad wsią na stokach Woronikówki "rezerwat cisów" o powierzchni 14,84 ha, drugi taki rezerwat na szczycie góry Jawor 826 m n.p.m. o powierzchni 3,02 ha Jedziemy dalej. W kierunku południowo - zachodnim widoczny na wprost masyw tzw. Wysokiego Działu, Jawornik (992 m n.p.m.) i Wołosań (1071 m n.p.m.), ciemny i cichy, tutaj przyroda panuje bezpowrotnie. 900 m dalej tablica informująca o terenie ostoi niedźwiedzia brunatnego, na skórze pojawia się gęsia skórka, pot spływa z czoła, tutaj nie należy zagłębiać się w masywy leśne, aby nie kusić losu. W otoczeniu pięknej dziewiczej przyrody pasmem krętej stokowej bieszczadzkiej drogi zjeżdżamy stromymi i krętymi odcinkami w stronę pastwisk i łąk nad Jabłonkami. W prawo od drogi możliwość wyjścia na szczyt Wołosań.
9,10km 0:40h Stajemy na pięknym widokowym miejscu. Plecami opieramy się o masyw Wysokiego Działu, a przed nami panorama, która zapiera dech w piersiach, wokół cisza zmącona tylko cykaniem świerszczy. Po prawej stronie widoczna Jabłońska Góra 811 m n.p.m. przed nim na wprost Łopiennik 1069 m n.p.m. Na szczycie Łopiennika wychodnie skalne i tablica z wierszem Wincentego Pola. Łopiennik bywał terenem wielu wycieczek gości fredrowskiego dworu w Cisnej. Panoramę z tego szczytu podziwiali m.in. Wincenty Pol, Seweryn Goszczyński, Ignacy Kaczkowski, Tadeusz Strzelecki. Tutaj też bronił się oddział partyzantów Mikołaja Kunickiego. Na wprost piękne stożkowe szczyty z górą Waltera na północnym - wschodzie i górą Jawor po lewej w kierunku północnym. Zjeżdżamy stromym kamienistym zjazdem.
10,0km 0:45h Skręcamy w lewo na drogę główną, relacji Cisna - Baligród, w kierunku pomnika generała K. Świerczewskiego.
11,5km 0:55h Kończymy wycieczkę przed pomnikiem, w miejscu gdzie wyruszyliśmy na trasę.

Sklepy i bary:
Jabłonki (0,0km;11,5km)
Schroniska:
W lecie schronisko PTSM w Jabłonkach
W lecie pole namiotowe w Kołonicach na 1,7 km trasy.