Polski / Polski  English / Angielski  Русский / Rosyjski
E-mail:
Hasło:
» Załóż konto
» Zaloguj podpisem elektronicznym

Szlak Rowerowy - Wartki nurt Osławy



Rzepedź - Turzańsk - Kalnica - Kielczawa - Mchawa - Baligród - Rabe - Przełęcz Żebraka - Mików - Duszatyn - Rzepedź

Trasa ta posiada wszystkie stopnie trudności. Jest odcinek spokojnej jazdy po asfalcie, wspinamy się po drogach kamienistych i polnych, a na dokładkę co najmniej trzy razy przeprawiamy się przez rzekę. W dwóch przypadkach możemy skorzystać z mostu kolejki wąskotorowej. Trasa jest tak ułożona, że korzystając z któregoś wariantu modyfikacji możemy je traktować jako osobne wycieczki. W tym przypadku modyfikacje skracają trasę wycieczki i oznaczone są kolejnymi literami alfabetu. Pomijając trudności jakie możemy napotkać, trasa ta jest wspaniałą wyprawą dla zahartowanych bikerów, a słabsi kondycyjnie mogą podziwiać krajobrazy korzystając z wariantów modyfikacji.

Długość trasy: 53 km
Czas jazdy: 4:00h
Trasa: Średnia prędkość: 13,6 km\h Maxymalna prędkość 46,9 km\h
Stopień trudności: trudna
Dojazd: Do Cisnej samochodem, autobusem, pociągiem.
Najbliższa stacja PKP: Rzepedź

Etap I. Rzepedź - Baligród 21,4 km t-2:00
0,00 km 0:00h Wycieczkę rozpoczynamy w Rzepedzi. Jest to malownicza miejscowości położonej nad rzeką Osława i Osławica. W okolicy znajdują się dogodne tereny wypoczynkowe, a zimą dobre warunki śniegowe. W Rzepedzi znajduje się początkowa stacja kolejki leśnej, wiodącej w górę Osławy i Smolnika, przy której będziemy mieli okazję przejeżdżać.
Wieś założona w 1517r. Na południe od starej wsi w latach 1959-62 wybudowano pierwszy na terenie Bieszczadów obiekt przemysłowy - zakład przemysłu drzewnego. We wsi znajduje się zabytkowa cerkiew drewniana z dzwonnicą z początku XIXw.
Po krótkim zapoznaniu się z historią Rzepedzi ruszamy w drogę i kierujemy się w stronę Turzańska, gdzie czeka nas pierwszy podjazd.
1,4 km 0:10h Po 10 min. kręcenia po asfalcie jesteśmy w Turzańsku. Wieś ciągnie się wzdłuż drogi prawie na samą przełęcz.
Wieś w dolinie małego potoku, lokowana 1514r. Piękna zabytkowa cerkiew drewniana wybudowana w latach 1801 - 1803, później rozbudowana, z XIX-wieczną dzwonnicą. Stare stylowe chaty łemkowskie. Na płn.-wschód od wsi widokowy szczyt Suliła 795 m n.p.m.
Podjazd nie jest męczący - mamy przecież dużo sił jeszcze - więc docieramy na szczyt i mamy pierwszy widok panoramiczny.
5,3 km 0:30h Tak jesteśmy na przełęczy i należy podjąć decyzję, gdzie teraz?! Jest to chyba jedyne miejsce na trasie, w którym możemy stracić orientację. Widać trasa mało uczęszczana, nie ma jasno wytyczonej drogi i musimy trochę intuicyjnie dotrzeć na przeciwległy szczyt, który znajduje się po prawej stronie drogi, na której stoimy. Kierując się na wschód, pokonując polne drogi, które po obfitych deszczach mogą stać się nie do pokonania, jedziemy powoli w dół.
A więc ruszamy obierając sobie za cel dotarcie do potoku, z którego kierujemy się na szczyt po drodze polnej rozjeżdżonej przez ciągniki ściągające kloce. Gdy spotkamy przyjazną duszę spytajmy dla pewności o drogę do Kalnicy.
7,9 km 1:05h Jeśli nie zbłądziliśmy to mamy przed sobą charakterystyczny punkt orientacyjny w postaci drogi ułożonej z płyt betonowych. Tą właśnie drogą kierujemy się w dół pokonując nieprzyjemne podskoki, szczególnie uciążliwe dla sztywnych rowerów. Po przejechaniu 500m skręcamy w lewo i jeszcze ok. 2km do upragnionego asfaltu.
10,4 km 1:10h Nareszcie koniec płyt, ale ulga. Kalnica, teraz mamy pierwszą możliwość modyfikacji trasy Wariant A. Ci którzy wybierają podstawowy wariant wycieczki skręcają w lewo i po przejechaniu 1 km skręt w prawo do Kielczawy.
13,5 km 1:35h Po "przemieleniu" kilku kilometrów asfaltu, serpentyn i pokonaniu kolejnego wzniesienia (chyba trzeciego) jadąc południowo - zachodnim zboczem Gabrego Wierchu (742 m n.p.m.) wyjeżdżamy na przełęcz. Kielczawa wita nas tablicą informującą o cieśniańsko - wetlińskim parku krajobrazowym. Przy ładnej pogodzie rozpościera się przed nami piękny krajobraz. Zachłysnąwszy się widokiem kierujemy swe koła do zjazdu, który zaprowadzi nas do Roztok Dolnych.
15,5 km 1:40h Krzyżówki z wsią Roztoki Dolne. Po stromym zjeździe wyhamujmy trochę, aby podjąć decyzję o możliwości drugiej modyfikacji trasy Wariant B. My jedziemy zgodnie z wcześniejszymi wytycznymi do Mchawy.
18 km 1:45h Nadal poruszamy się po asfalcie, który pozostawia wiele do życzenia. Mimo to droga jest przyjemna, jedziemy prawie na luzie. Na tym kilometrze dojeżdżamy do krzyżówki, na której skręcamy w prawo i po głównej drodze kierujemy się do Baligrodu.
21,4 km 2:00h Baligród. Prawie połowa drogi w nogach. Idealne miejsce aby trochę odpocząć np.: na ławce pod czołgiem-pomnik wdzięczności Armii Radzieckiej w parku.
Baligród wieś letniskowa, położona w dolinie rzeki Hoczewki, w otoczeniu malowniczych wzniesień tzw. Gór Baligrodzkich. Założony na początku XVIIw. przez rodzinę Balów. Położony na tzw. trakcie baligrodzkim, wiodącym przez Karpaty na Węgry. W okresie zaborów był nawet przez pewien okres stolicą powiatu. W Baligrodzie zachowały się pozostałości ziemnych fortyfikacji bastionowych dawnego dworu obronnego (zameczku) Balów z XVI-XVIIw. Zabytkowy kościół i cerkiew z XIXw.
Po zasłużonym odpoczynku jedziemy w stronę Bystrego kręcąc jeszcze 2km po asfalcie. Za Baligrodem czeka nas inny świat, świat przyrody, gór i lasów. Ponownie zaczniemy podjazdy, droga zmieni się w szuter i czeka nas przeprawa przez rzekę. Sama przyjemność.

Etap II. Baligród - Przełęcz Żebraka 13 km t-1:10
23,4 km 2:10h Dojeżdżając do Bystrego skręcamy na most w prawa i kierujemy się do nie istniejącej wsi Rabe. Droga przez następne ok. 8km do bazy studenckiej będzie całkiem znośna, jedziemy cały czas łagodnym wzniesieniem do góry, by na końcu wdrapać się na przełęcz. Pedałujemy po starym zniszczonym asfalcie z dużą ilością dziur.
24,9 km 2:15h Po 5 min. jazdy, minięciu ośrodka wypoczynkowego ORW Zelmer i tuż za drugim ośrodkiem wypoczynkowym "Wisan" możemy skręcić w prawo, ale nie dokonuję tu modyfikacji ponieważ kręcilibyśmy się w kółko. Zdecydujcie sami którędy jechać, pomocą służy powyższa mapka. A więc na tej krzyżówce jedziemy prosto z tendencją w lewo.
Jest to bardzo atrakcyjny odcinek trasy, naszpikowany informacjami przyrodniczymi.
Jadąc mijamy po prawej stronie drogi, obok zamkniętego dla ruchu wjazdu do wyrobiska kamieniołomu - tablicę poglądową o strukturze lasu, po lewej odwiert wód mineralnych. Trochę dalej ponownie tablica poglądowa, tym razem na temat poszycia leśnego. Po lewej stronie za Rabskim Potokiem - rezerwat "Gołoborze" o pow. 14 ha porośnięte rzadkim lasem, naturalne rumowisko skalne zbudowane z piaskowców istebiańskich. Rezerwat można zwiedzać specjalnie wyznaczoną ścieżką dydaktyczną przez kładkę do podnóża Gołoborza. Obok przejścia przez potok odwiert wody mineralnej "Rabe I".
27,4 km 2:25h Po wielu wrażeniach docieramy do zakładu przeróbczego, produkującego kruszywo do budowy dróg, po lewej stronie. Droga na wprost prowadzi do wsi Rabe, którą się udamy, ale w tym miejscu możemy wpłynąć znacznie na dalszy przebieg trasy. Nie jest to bez znaczenie ponieważ dalsza droga jest trudna, a ponadto będziemy musieli trzy razy przeprawić się przez rzekę Osławę. Tak więc aby nie zmoczyć podwozia można wybrać Wariant C.
32,1 km 2:50h Po minięciu pieców wypalających węgiel drzewny, które już chyba na stałe wrosły w ten krajobraz, droga rozwidla się. Koniec asfaltu. Lewa droga prowadzi na Żenowate, a my jedziemy w prawo docierając do bazy studenckiej. W tym miejscu może w niedalekiej przyszłości opiszę początek nowej trasy, ponieważ po prawej stronie budowana jest nowa leśna droga.
Zmieniamy biegi, naciskamy mocniej na korby i wspinamy się na przełęcz Żebraka. Droga przechodzi w szuter, kamienie wyskakujące spod kół na pewno nie ułatwią nam jazdy.
34,4 km 3:10h Jeszcze trochę... no i jesteśmy na szczycie. Przełęcz Żebraka (812 m n.p.m.). Tu krzyżuje się czerwony szlak turystyczny. Na prawo prowadzi na szczyt Chryszczatej, w lewo szlak prowadzi do Cisnej. My ruszamy w dół. Po ok. 150m rozwidlenie dróg, kręcimy w prawo (droga w lewo do zjazd do Woli Michowej) i pokonujemy z uwagą stromy zjazd. Nawierzchnia jest twarda, nie jest to asfalt, droga bardziej przypomina smołę.

Etap III. Przełęcz Żebraka - Rzepedz 18,6 km t-1:50
41,4 km 3:40h Po długim zjeździe wjeżdżamy do wsi Mików. Kierujemy się wzdłuż rzeki w stronę Duszatyna. Mijamy nieliczne zagrody, wieś ciągnie się niecałe 3 km. Nadal jedziemy po kiepskim asfalcie, ale nie narzekajmy bo będzie gorzej.
Jak wcześniej pisałem teraz czeka nas przeprawa przez rzekę. W tym przypadku ratuje nas jeszcze most kolejki wąskotorowej. Aby dojechać do niego skręćmy w prawo tuż przed rzeką. Trudno tu mówić o jakiejś drodze, po prostu musimy wdrapać się na most lub od Mikowa jechać przy torach. Jest to 43 km naszej wycieczki.
Jadąc dalej już po polnej drodze, kilometr dalej przeprawiamy się po raz drugi przez rzekę Osławę. Nie ma w pobliżu mostu więc sprawdzamy nurt i w drogę. Po drugiej stronie rzeki witają nas piece wypalające węgiel drzewny.
I w końcu trzecia przeprawa. Ci którzy mają dość kąpieli mogą przejść na most kolejki wąskotorowej. Sprawdźmy czy nic nie jedzie. A dla bardziej odważnych bikerów czeka wartki prąd i w drogę, aby dojechać do Duszatyna.
Dla tych, którzy chcą uniknąć kąpieli jest inne rozwiązanie. Jadąc od Mikowa cały czas torami kolejki wąskotorowej dojedziemy do Duszatyna. Myślę jednak, że nie jest to najlepsze rozwiązanie.
45,6 km 4:10h Duszatyn. Przed nami atrakcyjna widokowo trasa na Prełuki. W Duszatynie zaraz po przekroczeniu rzeki odchodzi droga w prawo. To czerwony szlak prowadzący na Jeziorka Duszatyński dalej na Chryszczatą i na Przełęcz Żebraka.
Będziemy się teraz poruszać drogą kamienistą, bitą i twardą. Jadąc w stronę Preułek drogo początkowo jest prosta, następnie niewielki podjazd i docieramy do punktu, z którego mamy fascynujący widok na dolinę rzeki i most kolejki wąskotorowej.
48,4 km 4:30h Jadąc dalej drogą twardą z resztkami smołówki, docieramy do mostu, którym przejeżdżamy na lewy brzeg Osławy i tuż za mostem skręcamy w prawo na polną drogę. Jesteśmy w niewielkiej osadzie leśnej Prełuki.
Jadąc dalej już kamienistą, biegnącą lekko pod górę drogą z lewej strony mijamy pasiekę i resztki cmentarza. Pokonując kolejne kilometry musimy przejechać kolejny raz po rzece. Dno rzeki wyłożone jest płytami betonowymi więc jazda jest czystą frajdą. Na 51 km ponownie przejeżdżamy przez płyty betonowe po których przepływa rzeka. I to była ostatnia piąta przeprawa.
53 km 5:00h Dojeżdżając do Rzepedzi widzimy zakłady drzewne. Jeszcze kilkaset metrów i jesteśmy na drodze głównej w Rzepedzi.
 
Modyfikacje trasy:
Wariant A - Rzepedź - Turzańsk - Kalnica - Rabe - Przełęcz Żebraka - Mików - Duszatyn - Rzepedź
Możemy tą modyfikację potraktować jako osobną wycieczkę. Skraca ona podstawową trasę o ok. 8km. Mijamy wówczas zjazd do Mchawy i Baligród.
A więc wybierając Wariant A, po zjechaniu z płyt w Kalnicy, skręcamy w prawo i pokonując wzniesienie jadąc po stokówce docieramy do Huczwic. Teraz czeka nas zjazd, miejscami dosyć stromy i jesteśmy w Rabym obok zakładu produkującego kruszywo do budowy dróg. Dalej kontynuujemy wycieczkę od 27 km trasy podstawowej.
Ta modyfikacja ma sens wówczas gdy chcemy skrócić trasę. Jeśli mógłbym coś zasugerować to wybrałbym Wariant C, dzięki któremu odpadłby odcinek dosyć trudny i mogący stać się niemożliwy do przejechania ze względu na warunki atmosferyczne.

Wariant B - Rzepedź - Turzańsk - Kalnica - Kielczawa - Rostoki Dolne - Rabe - Przełęcz Żebraka - Mików - Duszatyn - Rzepeź
Po przejechaniu 15,5 km możemy skrócić drogę o 5,4 km. Skręcając w prawo na krzyżówce we wsi Roztoko Dolne. Ta modyfikacja jest bardzo podobna do Wariantu A. Droga to jest przyjemna, poruszamy się po resztkach asfaltu i po stromej wspinaczce mkniemy w dół wyjeżdżając na 25 km wycieczki podstawowej.

Wariant C - Rzepedź - Turzańsk - Kalnica - Kielczawa - Mchawa - Baligród - Rabe - Kalnica - Turzańsk - Rzepeź
Wybierając to rozwiązanie skracamy trasę o 7,2 km. Myślę jednak, że kilometry tu nie są najważniejsze, lecz trudność trasy. Omijamy bowiem odcinek, na którym będziemy musieli przeprawić się pięć razy przez rzekę, korzystając jedynie z dwóch mostów. Tak więc warto to przemyśleć. Aby wybrać Wariant C skręcamy na 27 km trasy podstawowej w prawo i jedziemy do Kalnicy przez Huczwice, a dalej to już pokonujemy tą samą drogę czyli do Turzańska i Rzepedzi. Modyfikacja to jest odwrotnością Wariantu A.
 
Sklepy i bary:
Rzepedz (0,0 km 53 km)
Turzańsk (1,4 km)
Kalnica (11,4 km)
Mchawa (18 km)
Baligród (21,4 km)
Duszatyn (45,6 km)
Schroniska na trasie:
Schronisko w Rzepedzi (0,0 km 53 km)

Źródło : http://www.epodkarpacie.com/index.php?page=guide&main_guide_id=31&usection_id=60
 



Opracował:Grzegorz Dereń
przewodnik beskidzki
tel. 510068379




 
Brak komentarzy
Produkcja i Hosting ZETO-RZESZÓW